Op deze pagina willen we jullie
een overzicht geven van onze werking.
Startdatum: zaterdag 06 april 2002
Aantal gezinnen in de wijk: 125 gezinnen
Aantal deelnemende gezinnen: ong. 80 gezinnen betalen een jaarlijkse bijdrage.
Nieuwe gezinnen krijgen een bezoekje van de werkgroep om hen o.a. uitleg te geven over het wijkcomposteringsproject, en onze andere activiteiten.
In 2011 werd ’t Compostjen een vzw.
De werkgroep bestaat uit 6 leden, allen kringloopkrachten (dit is de nieuwe naam voor compostmeester), opgeleid door Vlaco en de plaatselijke afvalintercommunale IDM.
We trachten om tijdens de openingsuren met min. 2 leden aanwezig te zijn.
Op het terrein beschikken wij over volgende infrastructuur:
– bergruimte en overdekt terras, 3 picknicktafels
– compostbakken (elk ong 1 m3) uit gerecycleerde kunststof: 21 stuks, waarvan 6 bakken voor aanvoer van vers gft-materiaal en 3 bakken als stockeerruimte voor gezeefde compost
– compostvaten: 2 stuks
– houtwal: een andere manier van composteren
– kippen: 6 stuks
– Vlaco-posters, met info over de diverse thema’s kringlooptuinieren: composteren, kippen, vaste planten, gazon, vlechtwerk, voedselverlies, …
Het GFT-afval wordt zoveel mogelijk gescheiden aangebracht:
– gft-resten voor de compostbakken
– grasmaaisel wordt verzameld in de compostbakken en onmiddellijk gemengd met het aanwezige materiaal
– snoeihout wordt geregeld verhakseld
– etensresten wordt aan de kippen gegeven
In de zomer brengen 10-15 gezinnen per openingsdag GFT-afval.
In de winter zijn dat 5-10 gezinnen (hoofdzakelijk keukenafval).
Alle gezinnen hebben een reglement ontvangen met daarin o.a. openingsuren, een lijst wat wel en wat niet mag aangebracht worden, … Het aangebrachte materiaal wordt onmiddellijk gecontroleerd en de verboden zaken worden terug meegegeven. We merken dat dit zijn vruchten afwerpt, want steeds minder moeten we bezoekers terugsturen met verboden zaken.
Geregeld delen wij een nieuwsbrief rond. Hierin vermelden we o.a. data van diverse activiteiten (werkdagen, bezoek Sint, nieuwjaarsdrink …), punten die speciale aandacht vragen, nieuwtjes, enz.
In het begin werd een logboek bijgehouden. Hierin werden de werkzaamheden genoteerd per compostbak, -vat, -hoop, e.a. Op deze manier was goed bij te houden welke werkzaamheden wanneer werden uitgevoerd. Zo wisten we ook wanneer er bakken moesten worden omgezet of wanneer er kon gemengd worden en met welke bakken we dit konden doen.
Twee maal per jaar heeft er een werkdag plaats. Op zo’n werkdag worden allerlei werkzaamheden uitgevoerd. Werkzaamheden die niet mogelijk zijn tijdens de openingsuren, zoals het terrein onderhouden, compost omzetten en zeven, …
Zoals je kan lezen op onze pagina ‘prijzen en bezoeken‘ mochten wij al enkele malen een mooie financiële steun ontvangen. Hierdoor kunnen we allerlei materiaal aankopen, zoals een hakselaar, compostzeef, mulchmaaier, bosmaaier, klein werkmateriaal (spaden, rieken, …), … Hierdoor werden we ook minder afhankelijk van derden.
Dankzij ons spaarpotje lag het ook in onze mogelijkheid om het nieuwe terrein met eigen middelen in te richten: omheining, nieuwe bergruimte, extra compostbakken, beplanting, infoborden, …
Hierbij willen wij onze partners toch eens extra bedanken. Want zonder hun steun en hulp konden we dit project niet opstarten en uitbouwen tot wat het nu is geworden: een voorbeeld voor andere wijken en gemeenten, een sociale pluspunt voor onze wijk, …
‘Dank u wel’ aan stad Lokeren, afvalintercommunale IDM, KWB Heiende (nu RAAK Lokeren-Heiende), Koning Boudewijnstichting, ijzerwaren Van den Abbeele.
Wens je meer info over onze werking? Gebruik dan ons contactformulier.






Locatie: hoek Roggestraat en Bietenstraat, Lokeren.

Wens je meer info of heb je nog vragen over onze werking of wens je een bezoekje te brengen? Gebruik ons contactformulier of stuur een mailtje, en wij nemen contact me je op.